måndag 13 februari 2012

Yobi, the Five Tailed Fox

Min första koreansk anime film som jag såg på som jag såg att någon rekommendera i en grupp jag var med i facebook.


Artstilen var inte min favorit men det gick helt bra att kolla. Jag fick några tårar i slutet av filmen då hon offra sig själv för att rädda pojkens själ från att försvinna. :< Det var så sorgligt. Jag undrar dock om hon och den där pojken träffade igen senare i livet. Situationen i slutet i filmen påminner om Spirited away slutet. Kommer dom att träffas igen eller inte? Och vad hände med Yobi's varelser som försökte ta sig tillbaka till sin egen värld? stannade dom kvar på jorden eller sökte dom sedan efter Yobi @_@ Jag hoppas det men det får ju tittaren bedöma hur det hände sedan. Enligt mig slår inte filmen de klassiska japanska anime filmerna av Hayao Miyazaki men inte var den så dålig som jag trodde. Jag hade inte heller förväntat mig att jag skulle tåras av denna film heller lol men jag rekommenderar nog naturligtvis att man ska se det om man är nyfiken på koreansk anime film :3

SPOILER HANDLING SPOILER HANDLING OBS

Filmen handlar om den 5-svansiga räven Yobi med hennes aliens/utomjordings liknande varelser försöker ta sig ut från jorden tillbaka till deras egen värld/planet men misslyckades med sitt teleporteringskepp och hamnade tillbka till jorden. En av Yobi's utomjordingar tappadebort sig och blev fast i en skola med elever. Yobi bestämde att ta sig in till skolan och ta tillbaka sin utomjording genom att förvandla sig till människoform och vara en elev med de andra. Till sin överraskning trivdes hon med eleverna och fick en bra vän relation med en pojke i klassen. Tyvärr finns det alltid någon ond fiende. en gammal snubbe med hundar försökte hitta den 5 svansade räven Yobi för att eliminera henne för att han trodde att hon tog andras själ men det kom fram till att hon inte var en sådan som tog andras själ för att bli en fullständig människa utan det var en mörk skugga som lurade henne och tog pojkens själ som försvann i sjön av själar som endast öppnades då fullmånen lyster på en stenbelagd yta i skogen. Yobi sprang och hoppade in i sjön av själar för att rädda sin älskade pojkens liv men blev stoppad av kaninspökliknande själbevakare som berättade att det var förbjudet att ta tillbaka någon människas själ tillbaka till världen. Yobi vägrade ett ge tillbaka pojkens själ och offrade sin egen själ för att rädda pojkens själ för att hans ska få tillbaka hans liv. Till sist fick yobi ett nytt liv som en människa vae på väg med sina vänner till skolan?

o(≧ω≦)o Snailshit

Inga kommentarer: