torsdag 11 april 2013

Dolly, cult party, mori?

Japansk street style e väldigt faschinerande om jag får säga. Jag rekommenderar varmt att man tar en liten titt genom alla deras stilar som pågår där. Jag har själv rabblat på om mina lolita klänningar och annat skit på bloggen emellanåt haha men jag kanske borde berätta lite mer om dom andra street stilar som jag också har intresse för och som jag i framtiden kommer att prova på :3

Det första man tänker på när det gäller japansk street mode för mig och många andra e att det kan vara väldigt ögonväckande och annorlunda. Om man börjar titta närmare så finns det t.o.m. olika stilar som e inte alls vanliga med en del grupper som klär sig vid en viss stil.

I västvärlden skulle dessa stilar vara gothic och punk stilen men i Japan finns det otroligt fler än bara gothic och punk. Det finns t.ex. lolita, gyaru och visual kei som finns endast i Japan, väldigt kända från förr och förstås kanske det första man tänker på när man undersöker om Japansk street mode men de som jag kommer att skriva om e kanske inte lika populära som dessa 3 som jag just nämnde.

Dom e också en mycket yngre stil föddes först sent för 2-5 år sedan medan lolita, visual kei stilen föddes på 80-90-talet inspirerat av band, artister och gyaru i början av 2000-talet. Därför e kanske dessa stilar inte så välkända som lolita, gyaru och visual kei än med olika substilar.

Framför allt dolly, cult party och mori är de street stilar som jag mest intresserar mig för. Andra stilar som jag inte kommer att skriva om men värt att nämna e lolita, gyaru, fairy, visual,  shironuri ....och säkert många många andra. Kommer att ladda upp bilder av dem senare?

Japansk mode tar en stor del inspiration från västerlänsk kultur? Jag kommer att försöka ta upp skillnaderna mellan dolly, cultparty och mori. När en stil blir väldigt pop och stort kan det bildas substilar inom dem med olika teman. T.ex. Lolita har massvis med subgrupper (t.ex. sweet, gothic, classic osv...) och detsamma gäller gyaru stilen (hime, amekaji, himekaji ...). Som tur har inte dessa tre stilar som jag kommer att berätta om någon slags substil? vilket e iaf mycket lättare o bestämma vilken stil man vill höra till. :D

Dolly stilen tar mycket inspiration av västerländsk um ...sagor, berättelser och antika grejer. Folk som klär sig i dolly stilen har oftast mörka färger med broderier. Kläderna har detaljrika mönster och broderier. Jag får en väldigt antik-esque känsla när jag ser på dollykei klädsel och outfits. Färgerna är som sagt oftast mörka t.ex. svart, brunt, mörkrött, vinrött, burgundy, mörkgröna men också antik/naturvit och guldmönster eller spets.

Jag tar upp några punkter om vad enligt mig vad dolly kei inspireras av:
  •  sagor
  •  mönster
  • antikt
  • guld broderier
  • tapestry
  • spets
  • vintage 
  • baroque
  • mörka färger
  • lager
  •  creepy, antika, vintage och även ibland religiösa smycken
  • Dolly kei outfits
Cult party är "typ" en ljusare version av dolly kei. När jag ser cultparty brukar det påminna mig im féer och ljusa änglar. Klädseln är oftast väldigt bleka med färger som vit, pastel färger och rött. De klär sig i väldigt transparenta klädmaterial med mycket spets. Smyckena består ofta av vintage blommor och rosor men också av . har inte lika mycket broderier och detalj i jämförelse med dolly och färgkontrasten är inte lika stor.

 Cult party kei inspireras av:
  • feé, änglar
  • religiösa saker och smycken
  • antikt
  • vintage
  • spets
  • pastellfärger och vitt
  • transparenta kläder (tunt)
  • lager
Cult party
Mori kei inspireras av naturen, skogen. Folk klär sig som om dom var en del av/bodde/kom från skogen. Klädstilen baserar sig mycket på lager. Det mest typiska färgschema för mori är naturvit, brunt och grönt. Jag var först inte alls så intresserad av mori kei men den växte först nör jag insåg att naturfärger ändå inte så dåliga. Passar min hudton fufufu alright. Jag kommer inte på vad jag annat ska säga om det-...


Mori kei inspireras av:
  • skog
  • lagerklädsel
  • skog och jordfärger
  • naturvit, beige, brun, grönt
  • vintage, antikt? 
  • spets
  • blommiga teman
Mori
Ibland kan det vara svårt för mig att urskilja vilken stil som är vad eftersom dom kan ibland överlappa varandra med smycken och klädfärger. Gränserna och reglerna e inte lika stränga som i lolita typ lolita kläder så man kan lätt mixa och matcha lite från varandra.  Jag tycker att det ser intressantare ut när man mixar det fufu

Likheter mellan dessa 3 stilar:
  • lager
  • vintage
  • antik
  • spets
  • kan ha blommiga teman

Sammanfattning 

dolly: mörka färger, mycket mönster, antik, tapestry, creepy, tjock ogenomskinligt material
cultparty: ljusa, pastell, vintage, mycket spets, religiösa, blom/ros teman, tunt material: polyester
mori: mycket lager, naturfärger, medel till tjockt material: bomull och ylle

Att hitta dessa kläder är inte lika svårt som att hitta lolita , visual kei eller gyaru eftersom dom e som sagt inspirerade av västerländsk gammal vintage klädsel från 60-90-talet. Det är som att shoppa loss på loppis för där finns det säkert plagg som passar till ett av dom här stilarna.

Visst lolita är ju också inspirerat av västerländsk kultur men den stilen är mer inspirerat  klädsel under rococo och renässans-tiden på 17-1800- talet med dessa ur fluffiga breda klänningar. Dessa typer av klädsel använder inte så många av längre och eftersom den tiden var för flera hundra år sedan finns det inte riktigt många exemplar av dem och inte heller vanliga.

Vintage kläder var däremot väldigt pop för 30-50 år sedan så det finns fortfarande mycket plagg av dem. Dessutom opopulära så många vill sälja bort dem. Med ett billigt pris. Därför e det billigare och lättare att hitta dessa kläder :3

Inga kommentarer: