lördag 13 augusti 2011

Sushi!

Irish Coffee uppifrån
Idag har jag och mina vänner varit till stan och ätit sushi!

Det kändes jättespännande från början när vi kom fram till sushi butiken kl. 17:oo. Jag trodde att det skulle kosta jättemycket men det kostade inte väl så mycket som jag trodde men man fick som välja olika måltider efter portion eller så kunde man också välja mellan olika sushi sorter.
Efter en stund bestämde jag och mina vänner att vi skulle pröva på en mellanstor portion därför att vi ville prova alla slags sushi sorter. Den mellanstora kostade totalt 9,80 € tror jag som innehöll 9 x gurka, 3 x gurkar, 1 x bläckfisk, 1 tofu, 1 räksushi + wasabi och sojasås. Dessutom beställde jag en 0,3l 7up flaska som kostade 1,50 . 

Utrymmet var litet med 6 bord för fyra personer. Stolarna var bekväma och utrymmet var dekorerat med japanska pappers/tyg målningar på väggen. Menyn bestod endast på finska och japanska men man kunde tala engelska med servitören. lol

Det tog ganska länge för mig och vännerna att få maten eftersom vi var: 
1. Det fanns andra folk i butiken som beställde före
2. Vi var 4 personer som skulle få på samma gång
3. Det fanns endast 2 i köket som lagade sushin. 
 Efter nästan 1 timmes väntan kom sushin till sist och slutligen fram till vårt bord. Munnen vattnades när vi såg på dem. Dags att ta pinnarna i handen och ta första tugget!

Laxsushi
Tofusushi, wasabi (gröna) och Bläckfisksushi högst upp
Jag började först med Sushigurkorna. Dom var förvånat små jämfört med dom som jag brukar laga hemma :O . Helt OK. Sedan var det sushi laxens . Jag försökte doppa den med händerna i sojaskålen men misslyckades lol. Andra försöket gick bättre. Jag hade aldrig ätit rå lax förut i mitt liv så jag var lite nervös för första gången men det gick helt bra. Det smakade inte så äckligt som jag trodde :O.

Räksushin var min favorit för jag älskar att äta räkor annars lol. Bläckfisken var lite slemmig och svår att bita av. Jag tycker mera om att fritera dem än att äta dem rå ..ärligt talat lol
Den sista som jag provade på var tofusushin. det fanns typ någon sorts tofu bit runt hela riset förutom på bottnen. Jag tyckte att tofun smakade jättebra  och den var betydligt sötare än dom andra. 
Wasabin var verkligen stark och brände i tungan än om man tog en pytteliten bit av det. 

Efter att vi hade ätit sushi stack vännerna och jag till torget för att köpa glass. Medan vi ät glass lyssnade vi lite på ett band som råkade spela låtar på samma gång. Mycket folk var det inte på torget om man inte räknde med folken som satt inuti Amarillo. Efter glassen till Amarillo baren för att köpa en drink. Jag valde en Endless Summer - drink som bestod av jordgubbar,hallon, citronsaft och någon sorts alkohol..vodka kanske? men anyways...det var ett erbjudande 7,oo € istället för 7,5o€ med S-förmånskort . Jag beställde en extra till min vän så det blev 1 € billigare för oss båda.

Mina andra vänner beställde en alkoholfri drink för 3 ,oo € och en annan tog en Irish Coffee med lite  whiskey?. 
"Endless Summer" Yummy! :3

Endless summer - drinken var jättegod. Det var på något sätt lite svårt för mig från början att dricka drinken med sugröret. Det gick super trögt!!  Det kanske berodde på att det fastnade isbit i hålet ellernåt för det gick betydligt snabbare på andra ställen att suga...lol 
 
Efter drinken så var det dags att ringa och fara hem. Som tur så fick jag skjuts fram och tillbaka utan att betala. Föräldrarna var ute i skogen och plockade blåbär på dagen så jag kunde inte ta bilen alls :( 
  Fint väder var det iaf idag och alt gick som det skulle. Lite synd att E inte komma med oss men vi kanske går dit igen en annan gång!
 ojoojoj ...det var en lång text jag skrev idag. 
 
Tack för idag nu går jag och sova 
Gonatt! ;3
Snailshit

Inga kommentarer: