söndag 11 december 2016

Jullov & japansk mat-äventyr

Studieliv
Denna vecka har varit mycket lärorik och intressant. I måndags fick jag vara med i ett workshop i en högstadieskola och prova lära ut elever hur man gör vietnamesiska vårrullar. Eleverna var mellan 13-14 års åldern och jag var lite förbryllad över hur många pojkar som valde att delta i workshopen. Många var antingen otåliga eller så var dom ovilliga men i till slut gick det iaf helt okej tyckte jag. Det viktigaste var ju ändå att dom fick prova laga och smaka på dom och alla tyckte att det smakade jättegott :3 och det var ju ändå första gången jag undervisade så det behövdes inte vara helt perfekt.

På tisdagen var det självständighetsdag och det var inte mycket särskilt som jag gjorde förutom att  man kollade på självständighetsbalen och äta vid Burger King med en vän. Jag var inte så produktiv eftersom det var självständighetsdag ändå.  Jag var en riktig latmask dagen efter också. Borde egentligen skriva klart mina rapporter men icke näee jag for bara till apoteket och köpte D-vitamin eftersom läkaren ringde och meddelade om blodprovet som visade sig att jag hade D-vitaminbrist. Sedan mycket senare på kvällen stack jag e sväng till min kompis igen för att hon behövde låna vågen och så tog vi o bakade lite misslyckade julsjtärnor lol. På torsdagsmorgonen bestämde vi för att plugga tillsammans på morgonen och sedan vidare på kvällen träffas igen för att kolla på Fantastic Beasts igen men denna gång på 2D. Jag satt och grät som vanligt i slutet haha helt lika härlig som första gången.

På fredag stack jag med tåget till Vasa på morgonen för att skriva min sista tent. Det gick nog sådär helt okej. Några uppgifter var jag nog osäker men annars var de flesta helt lätta o passliga. Jag hittade en jättesöt gratis porslingrejj med kaniner från skolans bibba. Jag stack direkt till busstationen efter tenten för att hinna hoppa på Onnibus till Åbo och jag hade verkligen tur då jag hann hoppa på någon minut innan dom sku åka. Chaufförerna var också super snälla nog att släppa med mig fastän jag inte hade hunnit köpa biljett. Min telefon fick cp fel och jag kunde inte köpa biljetten av någon konstig anledning. Snacka om otur i turen  men kvinnan som jag satt bredvid mig var så snäll nog att låna plattan åt mig så att jag kunde köpa biljett under bussresan.

Det var en sådan otursag jag hade under fredagsmorgonen och eftermiddagen. Jag söndrade min laserpenna, en av mina hörlurspaddar försvann och jag tappade bort min halsduk osv. wtf lol När jag äntligen kom tillbaka till Åbo hämtade jag min cykel från tågstationen och cyklade hem.

Genomsvettig var jag och behövde ta en dusch för att förbereda mig på en gratis restaurangkväll hos karu izakaya. Jag kom lite försenad ändå men som tur hade förrätten inte än serverats utan man fick dricka och vänta. Det var en helt trevlig kväll med gott sällskap och jag var helt awestruck med de japanska maträtterna som dom bjöd på. Helt fucking amazing. Det var mycket olika varianter av fiskrätter som serverades. Måltiden bestod av en förrätt, huvudrätter och och två efterätter i många små omgångar och portioner. Allting smakade helt otroligt underbart och rätterna vackert dekorerade. Portionerna var inte stora men de kom som varefter lite efter en stund i taget vilket passade super för då hinner man vila emellanåt också. Jag kommer att visa bilderna strax under.
















Så nu har jag egentligen jullov i över en månad :DD. Nästa vecka hoppas jag att min vän kan komma till skolan o hämta en till skyltdocka om den finns kvar. Jag kan bara hoppas för jag vill verkligen ha den.

Shopping
Inget shoppande vad jag vet...förutom halarmärken har börjat komma fram och en del grejer hem.

Anine, Manga & Spel
Inget att rapportera 

Inga kommentarer: