söndag 24 april 2016

Praktikvecka 2

Studieliv
Praktiken fortsätter och jag har nu klarat av 2 veckor praktik !!
Jag e nog ganska nöjd. Min handledare e bra men jag själv känner mig riktigt dålig då jag inte kan kommunicera bra med åldringarna på finska eller kunna skriva på rapporten :/ och det gör mig väldigt osäker. Jag har sovit ganska sent vissa dagar vilket gör att jag glömmer bort lätt saker och ting. Jag vet inte hur jag kommer att klara nästa vecka då jag borde vara mer självständig.
Denna vecka fick jag också prova på nattskift., ge ögondroppar, hade min lärare på mellanutvärdering och varit hos psykologen på dyslexitest.

Jag skulle lämna in en komplettering tills fredagen några timmar efter nattskiftet och jag gjorde det misstaget att jag skickade den till mig själv istället för läraren. Jag skickade in den idag och berättade om situationen.

Denna vecka insåg jag klart hurudan person jag är och kom fram till att jag e introvert. Jag läste och tog tester om jag var en introvert och mycket av dessa beskrivningar passade helt perfekt på mig. Jag har alltid varit en tyst person men det betyder inte att jag är blyg. Jag har mera tankar i hjärnan och jag känner mig inte i behov att alltid vara aktiv genom att uttrycka/säga till alla. Jag trivs med att bo ensam och jobba i mindre grupper än i stora. Jag lyssnar mera än vad jag säger och jag tycker mera om att skriva även om jag suger på det. Jag trodde att någonting var fel på mig och jag har försökt konstant försöka vara mera social och pratglad och uttrycka åsikter. Varför i helsike ska jag behöva ändra mig själv från introvert till extrovert. Tyvärr så e skolan uppbyggd av en mer eller mindre extrovert miljö speciellt i sjuksköterskeutbildningen där seminarier, grupparbeten görs konstant. Jag börjar tveka om det finns andra utbildningar inom hälso-och socialområdet som skulle passa mig bättre där jag inte behöver försöka vara mera extrovert än introvert så jag sökte till Bioanalytikerutbildningen istället.

Shopping
Denna vecka shoppade jag inte så mycket. Jag köpte nu en jordgubbssminkväska? från Tiger.
Tiger har ju fortfarande lite jordgubbssaker som jag gärna skulle vilja ha. lol t.ex. cykelsitskydd, paraply?
lol jag borde köpa dom nu innan dom tar slut >.<

Anime & Manga

Jag började titta på en ny serie denna vecka Koutetsujou no Kabaneri(Kabanari of the Iron Fortress)
Påminner lite om SnK/AoT men med lite mera steampunk-tema i forntida japan. Hittills har serien bara släppt två episoder och det verkar riktig episk. Stridscenerna är otroligt bra och vackert animerat och musiken påminner även mycket av SnK/AoT eftersom det är samma studio och kompositör från SnK/AoT.

Jag och min kompis kollade även på små korta animationer vilket jag nu inte orkar nämna.

Mål till nästa vecka: 
  • klara av praktiken
  • läs på fysiologi o anatomi 
  • fira vappen :)

Inga kommentarer: