torsdag 31 december 2015

I'll have to postpone Uppsala for now

Jahaaa hej förresten
Det har varit en riktigt lång tid sedan jag senast laddade upp ett inlägg.
Jag var till Uppsala för två veckor sedan och kollade upp ett rum.
Hyresgästen var otroligt vänlig och generös och jag kände mig väldigt trygg. Bostadens skick såg ut sådär ...okej. Golvet var kallt och rummet såg mycket mindre än vad jag förväntade mig.

Jag fick panikångest när jag kom tillbaka till min bostad. Vid tanke på hur mycket jag hade kvar att städa. Hur mycket skit jag kommer att missa och mina nya vänner som jag börjat trivas väcktes en sorgsen känsla. Jag började ifrågasätta mig själv om det var värt att lämna alla studier, plötsligt slänga pengar och leva fattigt på mat. Jag blev riktigt osäker och stressad och kunde varken sova eller äta under en dag. Till slut ringde jag och bad om att få bo kvar i bostaden som jag sagt upp. Det var stressigt. Jag hamnar att städa upp sakerna igen efter nyåret.

Jag insåg inte hur dyrt det egentligen är att bo i Sverige. Speciellt när man får mycket mindre studentförmåner och mycket mindre studentrabatt för lunchen än vad det är här i Finland. På så vis är ju oBå en ganska bra studiestad där man har nära till allt och kön till en helt ok billig studentbostad inte behöver vara länge.  Jag insåg inte först förrän nu hur bra jag som studerande faktiskt har det här i Finland. När jag kommer tillbaka till oBå ska jag investera på mera möbler. Det harmar ju lite att jag gav bort mitt riktigt awesome skrivbord till min kompis. Kanske jag kan be om att få det tillbaka om hon e snäll :S

Annars fucka jag ju upp en hel del också. Meddelade ju att jag skulle inte fortsätta jobba :S så jag kanske hamnar att ansöka om studiestöd för en gångs skull... men då hamnar jag att prestera och få ihop tillräckligt med studiepoäng och det stressar mig vid tanken.

Å andra sidan missar jag många evenemang i Uppsala. Jag skulle ha kunnat jobba som studentvolontär i en secondhandshop och medverkat på Peppcon om jag ville vara riktigt ivrig. Inte glömma STUDENTLIVET. Det skulle ha varit så otroligt kul. Orsaken till att jag inte än tänker flytta till Uppsala är att jag gärna vill skaffa utbildning som ger jobb både i Finland och i Sverige först. Då behöver jag inte oroa mig sedan hur det fan går i Sverige.

Så när jag blir färdig sjuksköterska (inom 3 år) har jag möjlighet att kunna jobba som sjuksköterska i Sverige medan jag studerar receptarie. Hoppas att gränserna till antagningen för receptarie programmet inte höjs för mycket. Det oroar mig mest. Då när jag ska komma till Uppsala om tre år har jag råd med att hyra en lägenhet och helt leva utan studiestöd som kan riktigt strula till när man vistas eller studerar utomlands...Måste ju förstås spara in en hel del pengar då... :/ Jag kan festa sent men sluta köpa drinkar och dricka på nattklubbar nu lol yep gotta save my money sucking ass bruh

Om nu allting går som jag precis planerat så borde jag vara färdig när jag blir 30 år gammal. Då börjar mitt arbetsliv och karriär. Det gäller att hålla sig ung. Om jag nu blir rik eller ej i framtiden så det skiter jag i. Jag har två jobbkarriärer att välja mellan och arbetsmöjligheterna finns om jag kan många språk och har utbildning och erfarenhet.

:D

Gott Nytt År!










Inga kommentarer: